Als dierverzorger bij Ecomare heb je niet alleen met de dieren te maken, maar ook heel veel met het publiek. Zowel in Ecomare als buiten, bijvoorbeeld als we een zeehond van het strand halen. Uitleg geven, vragen beantwoorden, mensen informeren, het hoort allemaal bij ons werk en wij vinden dat heel erg leuk. Maar het komt helaas ook voor dat een contact stroef verloopt en zelfs tot boosheid leidt. Dat is dan voor beide partijen vervelend.
Niet elke zeehond op het strand heeft hulp nodig (foto Dagmar Deboeck)
Melden
We hebben op Texel best een bijzondere situatie: er wordt heel veel gewandeld over het eiland. Al deze mensen zijn onze ogen en oren in de natuur. Heel fijn, want wij kunnen natuurlijk niet zelf het hele eiland in de gaten houden. Gelukkig weten mensen ons goed te vinden als ze een dier zien dat in de problemen is. Wij zijn voor dit soort meldingen ook buiten kantoortijden telefonisch bereikbaar.
Niet opvangen
Wij zijn blij als mensen ons bellen als ze denken dat een dier in nood is. Het stelt ons in staat advies te geven over wat ze kunnen doen. Maar het betekent niet dat we het dier ook daadwerkelijk opvangen. We beoordelen per keer wat het beste is. Soms laten we een zeehond liggen, bijvoorbeeld als hij gewoon op het strand ligt te rusten. Of, als het een pasgeboren pup is, het dier ligt te wachten tot zijn moeder terugkomt.
Vermijd stress
Sowieso vragen we mensen altijd om afstand te houden van een zeehond en honden aan te lijnen. Of het dier nou wel of geen hulp nodig heeft. Dit is voor zowel een ziek als een gezond dier belangrijk. Kom je te dichtbij, dan levert dat stress op en kan de zeehond het water in gaan. Was hij aan het rusten, dan verstoor je zijn rust; lag hij op zijn moeder te wachten, dan loop je het risico dat ze elkaar niet terugvinden.
Vertrouwen
Bij de beoordeling of we een zeehond meenemen naar de opvang, gaan we uit van de afspraken die zijn vastgelegd in het Zeehondenakkoord. Bij dieren die geen direct zichtbaar probleem hebben, lassen we een observatieperiode in. Een duidelijk ziek of gewond dier nemen we meteen mee. Meestal accepteren mensen onze beslissing, maar het gebeurt ook wel dat we onder druk worden gezet om een dier toch op te vangen. Dat kan tot onaangename situaties leiden. Heb vertrouwen in ons als professionals! Wij hebben echt het beste voor met de dieren en dat betekent soms dat een dier gewoon met rust moet worden gelaten. Het maakt ons werk veel leuker als we hier begrip voor krijgen. Bij voorbaat hartelijk dank!